Top_balanta

Ghid fiscal P.F.A.

Ghidul fiscal pentru persoanele fizice autorizate  P.F.A.,Impunerea veniturilor din activităţi independente este reglementată de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,

Titlul III - Impozitul pe venit, precum şi de Normele metodologice date în aplicarea acestuia, aprobate prin HG nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare. 

În cazul în care doriţi să aveţi o afacere proprie ca persoană fizică autorizată sau ca asociaţie familială, în primul rând trebuie să obţineţi autorizaţie de funcţionare de la Primărie.
Puteţi desfăşura o activitate ca persoană fizică autorizată sau într-o asociaţie familială dacă sunteţi comerciant, meseriaş (croitor, tâmplar, cizmar, zugrav, instalator etc.), taximetrist, transportator de mărfuri şi persoane.


Cum mă înregistrez la Fisc ?

Pentru a vă înregistra, trebuie să veniţi la sediul administraţiei fiscale în raza căreia aveţi domiciliul cu următoarele documente:Declaraţie de înregistrare fiscală (formular 020), document pus la dispoziţie de unitatea fiscală, sau care poate fi descărcat aici  Formular 020 ; 

Declaraţie de venit estimat (formular 221), document pus la dispoziţie de unitatea fiscală, sau care poate fi descărcat aici Formular 221 .

În această declaraţie veţi înscrie suma pe care dvs. credeţi că o veţi câştiga într-un an; aceasta informaţie este necesară întrucât va trebui să plătiţi anticipat impozitul.

Această declaraţie estimativă trebuie  depusă în maximum 15 de zile de la începerea activităţii ; 

Copie după autorizaţia de funcţionare obţinută de la Primărie; Copie după buletinul/cartea de identitate (această copie este solicitată pentru a confirma realitatea datelor înscrise la momentul înregistrării). 


Cum se stabileşte şi cum plătesc impozitul ? 

Administraţia fiscală calculează, pe baza declaraţiei estimative pe care aţi depus-o, un impozit anual care trebuie plătit trimestrial, în rate egale.

Termenul şi impozitul de plată vă sunt comunicate printr-o decizie (numită “decizie de plăţi anticipate”) pe care o primiţi prin poştă la domiciliu.

Pentru a vă putea desfăşura activitatea în condiţii legale, trebuie să cumpăraţi, de la unităţi specializate, următoarele documente tipizate:    registru de încasări şi plăţi,    registru inventar,   chitanţierfacturi (dacă este cazul)   documente specifice fiecărui tip de activitate, conform legii contabilităţii.

Dacă sunteţi taximetrist, asociaţie familială sau cabinet asociat, trebuie să vă procuraţi casă de marcat fiscală, numai de la unităţi atestate.

Trebuie să ştiţi că pentru a vi se calcula impozitul puteţi alege între a ţine o contabilitate simplă (denumită “impunere în sistem real”), sau a fi impus pe baza normei de venit, situaţie în care nu sunteţi obligat să completaţi registre. 

Norma de venit reprezintă o sumă fixă, stabilită anual de către direcţiile generale ale finanţelor publice teritoriale, în funcţie de specificul activităţii şi de zona în care vă desfăşuraţi activitatea.

În cazul în care aţi optat pentru calcularea impozitului în sistem real, trebuie să păstraţi toate documentele justificative – chitanţe, facturi, contracte, extrase de cont ş.a. – pe o perioadă de 10 ani. În cazul în care documentele au fost pierdute sau distruse, acestea trebuie reconstituite.  Vă puteţi schimba opţiunea dintr-un sistem în altul numai după doi ani de activitate.

Cererea de opţiune pentru stabilirea venitului net în sistem real se depune până la data de 31 ianuarie inclusiv, în cazul contribuabililor care au desfăşurat activitate şi în anul precedent, respectiv în termen de 15 zile de la începerea activităţii, în cazul contribuabililor care încep activitatea în cursul anului fiscal.

Pentru plata impozitului se utilizează programul special, realizat de Ministerul Economiei şi Finanţelor, care generează foaia de vărsământ respectivă.

Plata se poate face în bani „gheaţă” la sediul trezoreriei din sectorul de care aparţineţi, sau dacă aveţi cont în bancă, printr-un ordin de plată dat băncii, prin care se transferă suma respectivă în contul trezoreriei.

Plata se poate face şi prin mandat poştal, dar trebuie cunoscute detaliile, care altfel sunt completate de program.


Cum declar venitul anual ? 

Până la data de 15 mai a anului următor celui în care v-aţi desfăşurat activitatea va trebui să depuneţi Declaraţia specială privind veniturile realizate în anul..  Formular 200 , în care veţi completa venitul obţinut într-o activitate independentă (medici, avocaţi, notari, comercianţi, proiectanţi, maseuri ş.a.) pe care aţi desfăşurat-o; pentru fiecare sursă de venit se va completa un cartuş din cadrul acestei declaraţii speciale (observaţi că se repetă grupul de informaţii  de la 1A-1C până la 6A-6C).

După prelucrarea acestei declaraţii de către funcţionarii fiscali, veţi primi o decizie prin care veţi fi informat dacă mai aveţi de plătit sau dacă vi se va restitui o parte din impozitul plătit în timpul anului.

Aceasta decizie se numeşte “decizie de impunere anuală”. Diferenţele de impozit trebuie plătite în termen de 60 de zile de la  data comunicării acestei decizii.


Sancţiuni

Dacă nu veţi reuşi să respectaţi termenele de depunere a declaraţiilor de venit, trebuie să ştiţi ca prin lege datoraţi o amendă între 10 lei şi 100 lei; în cazul declaraţiei de înregistrare, amenda este de la 1.500 lei la 3.000 lei.În cazul în care nu veţi reuşi să achitaţi la termenele stabilite prin lege diferenţele de impozit, puteţi fi sancţionaţi cu majorări de întârziere de 0,1% pentru fiecare zi de întârziere.